Сьогодні про писанку. Писанку,
можна читати як книжку чи листівку з побажаннями щастя, добра, достатку,
здоров’я, доброго врожаю, це ще й символ кохання, зародження нової родини,
нового життя. Коли береш
у руки писанку – це маленьке диво, створене руками простої селянки з
віддаленого українського села, – важко собі уявити, що майже таку ж колись – можливо,
декілька тисяч років тому – тримав у своїх руках далекий пращур, виписуючи на
ній сонячні знаки.
Писанка – абсолютно унікальний витвір
народного генія. «В усьому народному мистецтві немає такого предмету, який би
конденсував у собі стільки образно-символічного змісту, як писанка. Її дарували
на знак перемир’я, побажання здоров’я, краси, сили, врожаю, застосовували як
запобігання від стихійного лиха» – грому, пожежі; для лікування різних хвороб,
від переляку, наговору; качали по зелені і закопували в землю на ниві, щоб хліб
був повний і не вилягав, підкладали під вулик, аби безконечно роїлися бджоли…
Символічне значення писанки складається з двох
складових частин:
1) із значення самого яйця,
в якому є живий зародок півня (сонячної птиці);
2) із значення написаних на
ньому символічних знаків. Тому писанки ніколи не варили і не вживали у їжу,
ними також ніколи не бавилися у «битка» чи «котка», оскільки вони були
позначені магічними знаками, пов’язаними з давніми віруваннями, й усвідомлення
їх культового значення збереглося аж до XX ст. Відповідно і обрядовий статус
писанки був набагато вищий, ніжу крашанки. Варто тут нагадати, що в Україні
існувало два види фарбованих яєць – крашанки і писанки.
КРАШАНКИ – варені яйця, зафарбовані в
один колір: жовтий, червоний, зелений, синій, фіолетовий, чорний. їх вживали до
їжі, коли розговлялися на Великдень, і використовували у великодніх забавах.
ПИСАНКИ – сирі яйця, з нанесеним на них
символічним рисунком і зафарбовані у три-чотири кольори.
Писанка тісно пов’язана із старими
українськими віруваннями, народним календарем, що базувався на сонячному циклі
і якому – починаючи із зимового повороту сонця до моменту, коли день стає
більшим від ночі – відповідали певні свята: Калити, Коляди, Щедрівки, Ордані,
Колодія і, нарешті, – Великодня. Власне у цей день святкували перемогу сонця
над темнотою, життя над смертю, весни над зимою і як сонячний символ дарували
«красні яєчка». Навіть із прийняттям християнства разом з його календарними святами,
які часто накладалися на язичеські, первісна назва «Великодня» збереглася,
оскільки його семантичне значення «найбільшого (найдовшого) дня» якнайкраще
відповідало переносному значенню «найзначнішого дня» християн – Воскресінню
Ісуса Христа.
Писанка
зуміла вписатися і в християнський великодній ритуал, й «історія» її походження
у народних віруваннях має навіть більше прив’язання до християнських мотивів,
поганські майже затерлися; почало зникати і розуміння магічного значення
писанкового орнаменту, кольору, натомість з’явилися написи: «Христос воскрес!»,
«Воістину воскрес!».
Хоча до
нашого часу не дійшли автентичні зразки писанок дохристиянського часу, однак
певне уявлення про них ми можемо мати, тому що мистецтво писання писанок завжди
було і є достатньо консервативним. Люди в давнину вважали, що символічні знаки,
які наносили на писанку, мали для людини магічну силу, і писанкарка не мала
права вносити зміни у її малюнок, так само як не можна змінювати слів молитви,
– це було порушення не тільки канону, а релігійно-світоглядних законів, які за
ним стояли. Отже, століттями в певній місцевості писалися писанки з одними і
тими ж орнаментами, хоча деякі писанкарки і додавали до традиційних взорів свої
елементи, які, втім, не руйнували загального задуму, а також, оперуючи певним
набором символічних знаків, створювали нові композиції. При цьому в народній
пам’яті залишалися найкращі зразки, які відтворювали з року в рік.
У
радянський період цей вид прикладного мистецтва було піддано в Україні
тотальному знищенню, адже писанка була пов’язана з релігійними обрядами, й
атеїстична влада намагалася повністю вилучити її з народного життя. Отже,
поступово вона перетворювалася в релікт. Це самобутнє українське явище не
тільки не досліджували – на Україні його ніби й не існувало. Про які книжки та
виставки могло йтися? Лише поодинокі жінки в селах, які ще зберігали народні
традиції і рукомесла, продовжували писати їх на Великдень.

Автор проробив величезну роботу, шукаючи писанки для цього видання по музеях та приватних збірках.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Вы хотите оставить комментарий, но не знаете, КАК? Очень просто!
- Нажмите на стрелку рядом с окошком Подпись комментария.
- Выберите Имя/URL. (Никто не любит анонимов!)
- Наберите своё имя, строчку URL можете оставить пустой.
- Нажмите Продолжить
- В окошке комментария напишите то,что хотели и нажмите "Отправить комментарий"! Спасибо!